M. Cahit Uzungece
Karga İçin Yazdı
Hakan Savlı’nın iki Şiirindeki Adana ve Hatıraları
Bir Şehrin Gizli Hikâyesi
70’li yılların Adana’sını az çok bilenler, özellikle şaire
yaşça yakın olup o vakitlerde çocukluk dönemlerinde olanlar Kembo’da
anlatılan, Sanşo Panza’nın Ölümü’nde de değinilen yerleri kendi
anılarıyla da yaşayacaktır.
O Adana,
ömrümüzün en güzel yıllarını yaşayan Adana’dır.
ömrümüzün en güzel yıllarını yaşayan Adana’dır.
Küçüksaat Meydanı’nda sabahın en erken saatlerinden itibaren
bekleşen ameleleri,
onların Adana usulü pide ekmek içinde yine Adana usulü halka
tatlıdan oluşan kahvaltılarını,
Fikret Otyam’ın fotoğraflarında da gördüğümüz kasketli, kimi
şalvarlı, yelekli duruşlarını hiç unutulmamıştır zaten onları belleğine
kaydedenler.
Bu dizelerle de geriye küçük bir dönüş olmuştur.
“Küçüksaat’le Hurmalı arasında”
(Kembo’dan) yani Kuruköprü Meydanında o yılların büyük
mitinglerinden birinde;
şimdi yeri büyük bir otel olan, o zamanki
Cumhuriyet İlkokulunun “babacan” müdürünün sol yumruğunu kaldırıp miting sloganlarına katılışını hatırladım okulun ön bahçesinde.
“Oradaydım 1979’un bir yaz gecesi”
(Kembo’dan)
(Kembo’dan)
Oradayım 1975’in kışında, Cumhuriyet İlkokulunda
öğrencilerin; otelin, okulu satın alıp alanına dâhil etmesine karşı yaptıkları
“direnişte”... Kembo!
“Cırlak sesli, palavracı, yaşlı kebapçı
Küçüksaat’le Hurmalı arasında, kebap arabasının önünde iki
çocuk
Mossat ajanlarıyla savaşını dinlerdik;
Dansöz Züleyha’nın şifrelerini nasıl çözmüş dünyanın en
güzel şiirlerini o yazmış Bir gün küçük bey lanet edip yaktım
hepsini...”
(Kembo’dan)
(Kembo’dan)
Yine Küçüksaat’le Hurmalı arasında,
Kuruköprü’den Dörtyol ağzına Doğru; Maksim’in Yeni Pavyon’un
Pamuk Palas’ın bir alt sokağı,
70’li yılların Adana’sının en renkli mekânlarından biri olan
Asri Sinema Sokağı’nda...
Asri Sinema Sokağı, filmciler sokağı... Onlarca film
şirketinin bulunduğu yer.
Artık hayallerde bile olmayan insanlar...
En az Kembo kadar ilginç kebapçı Selahattin Usta, yardımcısı
Moiz...
Sonra bir esnafla tavla olmayan Bilal İnci,
sokağın ucunda ilk ve son kez gördüğümYılmaz Güney,
oraları mesken tutan çiftçiler, küçük ağalar, viranelerde
oturan kadınlar,
Sıdıka Bacı,
torunlarının top oynarken kırdıkları mağaza camının önünde
tüm hafta sonu, gece gündüz bekleyen seksenlik Ayşe Kadın,
sokağın orta yaşlı erkeklerinin kalbini titreten Terzi
Süreyya...
Sonra Avni Usta...
Ne çok zaman geçmiş...
- Kedi gibi miyavladığı için eğlendiğimiz, kâğıt toplayıcısı yaşlı adam... Onun, biz kulle (misket) oynarken bir süre bizi izleyip “Bir zamanlar bizde oynardık! Ama şimdi yalan oldu!” deyişi... Söyledikleri kadar konuşmasına da şaşırdığımız adam. Oysa o sadece miyavlar ve kâğıt toplardı... Biz öyle sanırdık.
“Dayıoğlu öldüğünde işemeye giderken
düşüp damdan bir beyaz gecesi
kasabın duvarına yağlı boyayla yazdı
Adanalılar evlerin tepelerinde uyunmaz …” (Kembo’dan)
Yine Asri Sinema Sokağında Kebapçı Nuri’nin ikinci
karısından olan oğlu Sinek Muhittin’in uçurtma uçururken evin damından düşüp
ölmesi... Terliklerin günlerce duvar kenarında kalışı...
Sonra o çocuk dünyamla âşık olduğum genç kız, elektronikçi
Ergün’ün nişanlısı... Varlığımdan haberi var mıydı ki?
“Herkesle kavgalıydı, bütün mahalleyi ilıbar etmişti
Bu aşağıda adı yazılı olan şerefsizler kaçak elektrik
kullanmaktadır
kendini de yazmış çakılmasın diye ama belediyeciler gidince,
doğruca linç etmeye kalktı
komşular...” (Kembo’dan)
- Terzi Coşkun’un; “Şerefsiz doktor, öldürdü bizi iki dakkada. Bu kalple üç ay yaşayamazmışım...” deyişi ve bir ay sonra ölüşü... Ve onun anlattığı bir intihar hikâyesi :
“Çocuk aşktan delirmiş gibiydi, Allah var yakışıklıydı.
İçerdi ama... Usta, çıktı evin damına indiremediler. Kibrit çöplerinin
kavlarını koparıp koparıp yedi...”
bunları bir, bir hatırlatan dizelerle dolu Kembo.
Hayatın tam içinden dizeler...
Şimdi ne o eski Adana var ne de o insanlar. “O iyi insanlar,
o güzel atlara bindiler çekip gittiler.”(...)
“Hep alay konusuydu, sinir içinde, ama bizim dostumuz iki
çocuktuk, birimiz denizci olduk, kıvırcık saçlı
Bütün denizleri dolaştınız, ne buldunuz küçük bey?
bense bu odalarda onun hayaletiyle geceleri
size bir şeyler verebildiysem, bana ne mutlu
Kembo gitti dediler, kalpten, gülmek tuttu ikimizi
...ama Çomar’ı öyle görünce...
O saygıdeğer canlı bir evdeki kadından daha iyi anladı.
Oradaydım 1979’un bir yaz gecesi
Bir adam balkonda bağırıyordu, pijaması delikli fanilasıyla
Bir gün bu yıldızlara hayatı götüreceğiz!
Söyleniyordu karısı, komşular
Yukarılara bakıyordu, cılız, çarpık bedeniyle, nemli gözlerle
Duymuyordu, dalıp gitmişti.
Kembo...
(Kembo’dan)
- Kembo’daki “kıvırcık saçlı”yı Sanşo Panza’nın Ölümü’nde de görürüz. Önceki şiirdeki denizci, Sanşo Panza’nın kendisidir bu şiirde.
“Ona sınıfta Sanşo Panza derlerdi/ Siyah boncuk gözlü,
kıvırcık saçlı
Dostum derdik birbirimize/ Akşamları fabrikalar dağılır
Yemeklerini yiyip/ Uyurdu dünyalılar... İkimiz camda
Göz kırpardık el/ fenerleriyle.../ buradayım/ dostum
ben de/
buradayım”
(Sanşo
Panza’nın ölümünden)
- Yakın Arap köylerinde gidilir, o mahzun çocuklardan jilet
atma öğrenilir... Sonra... İlk “yara’ların” mutlulukların edinildiği eski Adana
genelevi... İç içe girmiş izbe binalar, etrafta hamamlar, seks
sinemaları, tatlıcılar, kahvehaneler, çayhaneler... Filmlerden düşmüş karelerde mekânlar, yüzler... Hurmalı mahallesindeki eski istasyon, raylar, giden
trenler...
Gidenler...
“Kuruköprü’nün arka sokaklarında
sokak kedilerinden Seyhan’a kadar
çaycılar, ameleler, simitçilerle... Dostluk biz bunu herkes
anlamaz...
giderek nasıl oldu? Fark edemedim
bu Bukowski pislikleri, alkol ve serserilik
dostum, yenilip yitirdi karanlıkta el fenerini
...artık ışık/ yok ordan ama
Buradaydım/ ben buradayım”
(Sanşo Panza’nın Ölümü’nden)
- 70’li yılların (ve daha öncesinin) Adana’sından bugüne... Gidenler... El fenerini yitirenler...
“Daha güzel bir dünya”nın idealindeyken şimdi yolunu
yitirenler...
“Tatlı hayat” düşkünleri... Biraz hüzünlü, biraz yenilmiş...
Artık her yerde el fenerini yitirmiş Sanşo
Panza’lar...
“...ağlama dostum... Hadi ağlama...”
(Sanşo Panza’nın Ölümü’nden)
- Bu iki şiirle Hakan Savlı bir dönem Adana’sına (belki Türkiye’sine) hiç yitirmediği el feneriyle (küçük bir kesitte de olsa) ışık tutmaktadır.
Şiirsel değeri, yeteneği bir yana bırakıp bu yönüyle baksak
da şiirler, Hakan Savlı önemlidir.
“siz bunlara gülen küçük beyler
var oluşunuzu gerçekleştirebildiniz mi?
(Kembo’dan)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder